10 ZASAD EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU WG PIXARA (4)

Jakiś czas temu, poprosiłam Małgorzatę Mazurek  o przetłumaczenie 10 zasad efektywnego storytellingu wg Pixara. Dzięki temu przekażę Wam na moim blogu oryginalne tłumaczenie filmów z moim komentarzem do każdej zasady dobrego opowiadania historii.

 

ZASADA IV 

BUDOWANIE KONFLIKTU I DRAMATU

Czwartą zasadą efektywnego storytellingu wg Pixara,  jest wprowadzenie do historii dramatu i konfliktu.

Jednak konflikt w Twojej historii, nie polega tylko na tym, że Twój bohater stanie w kontrze do innej postaci i to wywoła między nimi kłótnię.

Konflikt musi mieć głębsze podłoże. Trzeba wiedzieć, już na samym początku pisania Twojej historii, jaką bohater zapłaci cenę za ten konflikt. Czym będzie musiał ryzykować? Co lub kto w tej historii, stanie przeciwko niemu.

Pamiętacie „Grawitację” ? Często do tego filmu nawracam, bo to klasyczna opowieść, w której główna bohaterka w obliczu konfliktu, przed jakim staje, podejmuje ogromne ryzyko. Istnieje na pograniczu życia i śmierci. Traci najbliższych, mierzy się z przeciwnościami, których się nie spodziewała. Przeżywa dramat. A Ty, poprzez uczestnictwo w sekwencjach zdarzeń tej historii, jesteś w niej i czujesz, że bohaterka jest w poważnych tarapatach.

W „Grawitacji” nie chodzi tylko o to, że główna bohaterka mierzy się z przeciwnościami. Chodzi o to, że jeśli nie podejmie ryzyka, to umrze. Taka jest cena, jaką może zapłacić za brak działania i poddanie się. Ale to nie wszystko. Bohaterka nie ma żadnej pewności, że jeśli zacznie działać, wyjdzie z opresji cało. Dlatego tak dużo w tym filmie emocji. Bo bohaterka zmaga się z ogromną niemocą i samotnością.

Dlatego, kiedy będziesz pisał swoją historię, zastanów się przed jakim konfliktem postawisz jej bohatera. Z czym ten bohater będzie się mierzył? Jakie przeciwności przed nim postawisz? Jaką cenę będzie musiał za to wszystko zapłacić? Jak bardzo będzie musiał zaryzykować?

Tu jest link do filmu z zasadą nr 4, a pod filmem wklejam oryginalne tłumaczenie video:

„Każdy wie, że opowieść powinna zawierać choć odrobię konfliktu, ale przekonujący konflikt to coś więcej niż tylko kłótnia dwóch osób.

Istnieją dwa aspekty konfliktu, które musimy zbadać. Jaka jest stawka w grze, czyli czym ryzykuje bohater oraz jakie siły piętrzą się przeciwko bohaterowi.

Prawie każdy z filmów PIXARA zawiera moment życia lub śmierci, gdy bohaterowie ryzykują życiem, ale zwykle ryzykują też czymś co znaczy więcej i dla nich i dla nas. Na początku filmu WALEE-E wydaje się, że stawką jest samotność. Jeżeli WALEE-E nie zdobędzie serca Ewy będzie samotny, ale nie jest to jakaś zwykła samotność. Mówimy o byciu jedyną odczuwającą istotą na planecie, oglądającą w kółko ten sam film i mówiącą do karalucha. W ten sposób PIXAR podbija stawkę.

Nie chodzi o to, że jakiś gość straci dziewczynę. Chodzi o to, że zostanie na zawsze sam we wszechświecie. To jeszcze mało i w dalszej części filmu,  cała rasa ludzka jest zagrożona, a WALEE-E i Kapitan występują przeciwko wrogiemu statkowi kosmicznemu.

W Toy Story 3, bohaterowie zaglądają śmierci w oczy. Trzymają się za ręce, akceptują swój nieuchronny los w spalarni, ale jak już wspomnieliśmy, w filmie pojawiają się możliwości znacznie gorszego losu niż spalenie.

Jedna z nich to męki przedszkola i ciągłego bycia maltretowanym. Druga to utrata siebie, by stać się spaczoną, sadystyczną zabawką jak Lotso, Miś Tuliś.

– Wszystko robiliście razem?

– Tak, a potem nas wyrzuciła.

– Nie, zgubiła was.

– Wymieniła.

Obie sytuacje odzierają zabawki z tożsamości. Pierwsza, poprzez odebranie im ich głównej cechy, bycia częścią zabawy, druga poprzez utratę prawości.

Odlot to ekscytująca przygoda, dziejąca się w Ameryce Południowej, z pościgami, gadającym psem, egzotycznymi zwierzętami i sterowcem. Jednak najstraszniejszy mement to ten, kiedy Carl musi wypuścić z rąk dom, który taszczy na swoich plecach. Jego życie z Elą dało mu poczucie sensu. Ten dom to ostania pamiątka po tym życiu. Czy bez niego będzie umiał odnaleźć sens? Czy znajdzie powód do życia?

Przygody stanowią dla bohaterów zagrożenie fizyczne, ale jeżeli jest to wszystko, nawet z dodatkiem odrobiny międzynarodowego spisku, opowieść nas nie poruszy.

W opowieści stawką muszą być emocje, inaczej nie złapie ona nikogo za gardło. Piętrzenie przeciwności przed bohaterem to kontynuacja tego, o czym mówiliśmy w rozdziale pierwszym, gdzie zajmowaliśmy się przeciwieństwami.

Dopóki bohater nie zostanie przyparty do muru, nie dowiemy się co naprawdę jest dla niego ważne.

Co jest  gotowy zaryzykować? Im trudniej jest bohaterowi zdobyć to czego chce, tym bardziej będzie musiał ryzykować.

Jak Mike Wazowki, który łamie szkolne zasady, ryzykując wyrzucenie i stając po raz pierwszy samodzielnie twarzą w twarz z ludźmi. Ryzykuje życie, by dowiedzieć się, czy może być straszny. Dopiero, kiedy dowiaduje się, że nikt, nawet jego przyjaciele  nie wierzą w niego, Mike decyzje się zaryzykować życie. To, czego rzeczywiście chce, prawie nie ma znaczenia, tak długo jak jest to dla niego ważne i trudne do zdobycia.

Kiedy już wiemy czego pragnie nasz bohater, musimy sprawić, żeby było to ekstremalnie trudne do zdobycia. Kiedy obserwujemy, jak próbuje i odnosi porażki, sukcesy i znowu porażki, będzie musiał ryzykować więcej.

Ci, którzy ryzykują są godni podziwu. Grają o swoją duszę, gotowi postawić wszystko co mają na jedną kartę w grze o to, w co wierzą. Te prawdziwe i zasłużone momenty zawsze inspirują publiczność.

– Potrafię to zrobić!

– Masz rację! Wiem, że możesz.

– [Nemo] Szczęśliwa płetwa.”

Jeśli jeszcze nie zapisałeś się do naszej grupy Storytelling i komunikacja marki w social mediach, to tutaj jest link:

https://www.facebook.com/groups/483441551989880/

A jeśli potrzebujesz inspiracji do rozwinięcia swojej komunikacji na fanpage’u to pobierz mój prezent z setką pomysłów na napisanie Twoich postów:

lp.martaidczak.com

Chcesz przeczytać o kolejnych zasadach? Tutaj wysyłam linki:

 

1 ZASADA EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU: ZNAJDŹ ISTOTĘ SWOJEJ OPOWIEŚCI:

http://martaidczak.com/2018/03/14/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-2/

 

2 ZASAD EFEKTWYNEGO STORYTELLINGU: BOHATEROWIE

http://martaidczak.com/2018/03/14/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-2/

 

3 ZASADA EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU: EMPATIA

http://martaidczak.com/2018/05/28/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-3/

 

4 ZASADA EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU: http://martaidczak.com/2018/07/01/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-4/