10 zasad efektywnego storytellingu wg PIXARA (2)

 

Jakiś czas temu, poprosiłam Małgorzatę Mazurek  o przetłumaczenie 10 zasad efektywnego storytellingu wg Pixara. Dzięki temu przekażę Wam na moim blogu oryginalne tłumaczenie filmów z moim komentarzem do każdej zasady dobrego opowiadania historii.

 

  ZASADA II – BOHATEROWIE

Drugą zasadą tworzenia opowieści wg Pixara jest kreowanie postaci, których Pixar nazywa bohaterami o zdecydowanych opiniach. To są bohaterowie, którzy zmieniają konflikt fizyczny czy emocjonalny, taki jak np. miłość, porażka, śmierć w konflikt abstrakcyjny, czyli taki, który ma głębokie znaczenie.

 

Tak jest wtedy, kiedy konflikty i opinie tych bohaterów stają się przyczyną, dla której bohater może wiele poświęcić. One stają się przyczyną do przemyślenia jego czynów, postępowania, relacji z innymi.

 

Wytłumaczę Wam to na przykładzie:

 

Pamiętacie „Stowarzyszenie umarłych poetów”? To nie jest opowieść o tym, że była sobie szkoła, w której uczył taki pan i on wszystkim powiedział, że poezja to największa namiętność życia.

 

To jest opowieść o tym, że ludzie walczą z opiniami tego pana, a w konsekwencji przyznają mu rację. Ale cały film krąży wokół tych mocnych opinii. Robin Williams wciąga  swoich podopiecznych do zupełnie obcego świata, a oni zanim mu uwierzą, będą stykać się ze swoim kompletnym przeciwieństwem.

 

Pamiętacie „Buntownika z wyboru” ?

To nie jest opowieść o tym, że Matt Damon spotyka się z Robinem Williamsem. On się spotyka z wartościami i opiniami, które kompletnie burzą wygodny świat, w którym do tej pory żył.

 

Zmierzam do tego, że jeśli zabierzesz się za pisanie swojej opowieści, musisz wiedzieć że ona będzie krążyć wokół opinii i wartości. Opowieść powinno się w tym przypadku budować na zdecydowanych opiniach, które będą stanowiły przeciwieństwo dla bohatera.

 

I to można naprawdę różnie rozumieć:

 

Bohater może zetknąć się z mocniejszą od siebie postacią, która wywróci jego życie do góry nogami. Ale to może być także zetknięcie się z jakimś wewnętrznym silnym przekonaniem, np. nigdy nie umiałeś pływać, nigdy nie wchodziłeś do wody, bo bałeś się tego od dziecka, ale gdy zobaczyłeś, że Twoja dziewczyna się topi, musiałeś tam wejść, a nie byłeś na to przygotowany.

 

To właśnie znajomość wartości i przekonań Twojego bohatera ma największe znaczenie w opowieści. Dlaczego? Bo właśnie na tej wiedzy zbudujesz jej schemat.

 

Bohater na swojej drodze będzie spotykał przeciwieństwa i swoich przyjaciół, twarzyszy i mędrców, ale wszystko co razem zbudują krąży wokół wartości i opinii.

 

 

Tu jest link do filmu z 2 zasadą Pixara:

 

 

 

A poniżej tłumaczenie Małgorzaty Mazurek:

 

„Bohaterowie o zdecydowanych opiniach są ważnym składnikiem opowieści.

Zamieniają oni konflikt fizyczny lub emocjonalny, taki jak miłość, nienawiść, porażkę, życie lub śmierć, w konflikty abstrakcyjne.

Są one w opowieści źródłem wojny, wartości, przyczyną, czymś za co warto walczyć, a czasem nawet umierać.

Zwykle to opinie tych bohaterów przenikają do świata opowieści i sprawiają, że każda interakcja obraca się wokół nich.

Weźmy dwóch mentorów ze świata Pixara, Panią Dziekan Hardscrabble oraz Gusteau.

Uniwersytet potworny można by nazwać historią o tym „jak Mike spotkał Sulley’ego.”

Ale tak naprawdę jest to historia o tym, jak ta dwójka radzi sobie z Panią Dziekan Hardscrabble i jej opiniami.

Mike ma opory przed straszeniem dzieci, jak mogliśmy zobaczyć w filmie „Potwory i spółka,” ale dalej wierzy, że może zostać straszakiem.

Sulley jest urodzonym straszakiem i myśli, że daje mu to prawo do obijania się.

Pani Dziekan Hardscrabble to policzek dla nich obu.

Upokarza Sulley’ego, bo nie chce on stać się lepszy niż jest i systematycznie stara się pozbawić Mike’a nadziei, że zostanie straszakiem, choć nie ze złośliwości.

Ona w to po prostu wierzy.

To jest właśnie sekret każdego dobrego czarnego charakteru.

Ona nie nienawidzi Mike’a.

Nie jest podła dla bycia podłą.

Ma po prostu zasady, które nie zgadzają się z zasadami naszego protagonisty.

Gdyby pani Dziekan Hardscrabble miała takie podejście do życia jak Gusteau, życie Mike’a byłoby znacznie łatwiejsze i w zasadzie przekreśliłoby to całą opowieść zawartą w „Uniwersytecie potwornym”.

Nie byłaby jego przeciwieństwem.

Ale szczur Remy potrzebuje mieć kogoś po swojej stronie.

Jego szczurza rodzina uznała, że społeczność i rodzina są ważniejsze niż pasja, a społeczność ludzi uważa, że tylko niektórzy ludzie mogą i potrafią gotować, z pewnością nie Linguini, a na pewno nie szczur.

Zachęta ze strony Gusteau pomaga Remy’emy przeć naprzód, gdy wszystko wydaje się stracone, a jego słowa pobrzmiewają w końcu zwycięsko, w słowach przemądrzałego krytyka, Antona Ego, którego Remy’emu w końcu udaje się przekonać.

– [głos lektora] Świat nie jest dobry dla nowych talentów, nowych dzieł. Nowe potrzebuje przyjaciół.

Weźmy różnicę między Marlinem i Gill w „Gdzie jest Nemo”.

Marlin boi się o bezpieczeństwo Nemo i nie pozwala mu robić nic samodzielnie.

Jednak, przy swoim pierwszym kontakcie z Gill, Nemo spotyka się z inną opinią na temat swoich możliwości.

Marlin zawsze wykorzystywał zranioną płetwę Nemo jako jego słabość, jako wymówkę do rozczulania się nad nim.

Ale Gill nie daje mu taryfy ulgowej, uważając, że powinien sam nauczyć się bronić.

Ta wojna wartości prowadzi do wątku, w którym Marlin daje swojemu synowi więcej niezależności i przestrzeni oraz do wątku, w którym Nemo poznaje swoją wartość.

Opinie i wartości są ważne, ponieważ stanowią źródło konfliktu.

Zamieniają nasze postaci w przekonujących bohaterów, czarne charaktery, mentorów i przyjaciół.

Wartości zamieniają konflikt fizyczny w taki, który ma głębsze znaczenie.

Wartości dają nam wątki przemiany bohatera, które zwykle poruszają nas najbardziej.

Wiele powiedziano już o tym, że trzeba znać fizyczny świat swojej opowieści, ale znajomość wartości i ideałów tego świata może być tak samo istotna, jeśli nie ważniejsza”.

Jeśli jeszcze nie zapisałeś się do naszej grupy Storytelling i komunikacja marki w social mediach, to tutaj jest link:

https://www.facebook.com/groups/483441551989880/

A jeśli potrzebujesz inspiracji do rozwinięcia swojej komunikacji na fanpage’u to pobierz mój prezent z setką pomysłów na napisanie Twoich postów:

lp.martaidczak.com

Chcesz przeczytać o kolejnych zasadach? Tutaj wysyłam linki:

 

1 ZASADA EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU: ZNAJDŹ ISTOTĘ SWOJEJ OPOWIEŚCI:

http://martaidczak.com/2018/03/14/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-2/

 

2 ZASAD EFEKTWYNEGO STORYTELLINGU: BOHATEROWIE

http://martaidczak.com/2018/03/14/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-2/

 

3 ZASADA EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU: EMPATIA

http://martaidczak.com/2018/05/28/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-3/

 

4 ZASADA EFEKTYWNEGO STORYTELLINGU: http://martaidczak.com/2018/07/01/10-zasad-efektywnego-storytellingu-wg-pixara-4/